Grenen baserar sig på målsättningarna och bedömningskriterierna för nivån berömliga i grundexamen i affärsverksamhet och utbildningsprogrammet för merkonom. Den tävlande genomför en upplevelsefull, kommersiell och estetiskt högklassig presentation och/eller kampanj som beaktar aktualiteter, stilar och trender.
Den
tävlande använder arbetsredskap, kommunikationsredskap och tillämpningsprogram
för visuellt försäljningsarbete och beaktar återanvändningen av de material
hon/han använder. Den tävlande skapar stödmaterial i enlighet med varumärket
till de presentationer hon/han genomför och tillämpar demonstrationsteknik för
visuellt försäljningsarbete. Den tävlande ska kunna utvärdera sitt eget arbete
och kunna agera i olika interaktionssituationer.
Tävlingen genomförs individuellt, men någon av uppgifterna kan också genomföras i par.
Antalet anmälda till semifinalen begränsas inte i år på grund av det nya arrangemangssättet. Semifinalerna genomförs vid den tävlandes egen läroanstalt.