Uppgifterna i den här grenen grundar sig på grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen. Examensbenämningen i grundexamen och servitör.
Arbetsplatserna kan vara till exempel hotell, restauranger, personalrestauranger, pubar, nattklubbar, cateringföretag, kaféer, trafikstationer, snabbmats-, festservice- och turismföretag samt verksamhetsställen för storhushåll.
Under tävlingstiden arbetar servitörerna med kundbetjäningsuppgifter i restauranger som verkar enligt olika affärsidéer. En servitör kan färdigställa kundutrymmen samt presentera, sälja och servera produkter och tjänster åt kunder genom att använda olika serveringstekniker. Servitören kan beakta enskilda kunder och kundgrupper samt samarbeta med kökspersonalen och andra servitörer.
En servitör ska betjäna inhemska och internationella kunder, agera på ett ansvarsfullt sätt och aktivt kunna beakta olika kunders behov. I arbetet ska en servitör följa utskänknings- och hygienbestämmelserna samt iaktta principerna för en hållbar utveckling.
Tävlingen är en individuell tävling. Tre tävlande / verksamhetsenhet för en läroanstalt kan anmälas till grenens semifinal.
Krav på kunnande
Tävlingsuppgifterna baserar sig på kriterierna för kravnivån berömliga i grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen, kompetensområdet för matservice och kompetensområdet för kundservice. Uppgifterna utarbetas i ett nära samarbete med arbetslivet och tävlingsuppgifternas baserar sig på arbetslivets krav.
Servitörens kunskapsområden, grundexamen i restaurang- och cateringbranschen, kompetensområdet för kundservice:
Kundservice och försäljning
Servering av mat i portioner och drycker
À la carte servering
Försäljning och servering av drycker
Beställnings- och festservering
Kafétjänster
Kunskapskrav för en framgångsrik tävlande:
behärska en god och vänlig betjäning
ett aktivt kundinriktat försäljningsarbete
handla enligt betjäningsetiketten
ställa i ordning restaurangsalen (dukning, olika sätt att lägga dukar och behärskande av servettvikningar)
grundläggande serveringsfärdigheter (smidig användning av brickan, bära tallrikar)
behärska serveringstekniker för olika rätter
registrering av försäljning
kännedom om olika slags drycker och servering av drycker
kombinera maträtt och måltidsdrycker, dryckesrekommendationer
blandar till och serverar de vanligaste drinkarna samt specialkaffe
hygienkompetens samt en ren och snygg arbetsmiljö
ansvara för mötesservice
färdigställa matportioner i restaurangsalen (flambering, tranchering, portionering)
planera och organisera sitt eget arbete
smidigt behärska betjäningsprocessen samt ha situationskänslighet och vara snabb
sociala färdigheter och förmåga att kommunicera med olika slags kunder
samarbetsförmåga
problemlösningsförmåga
grundläggande kunskaper i det andra inhemska språket och i engelska
ha ett tilltalande personligt yttre, bra hållning och röra sig smidigt samt behärska arbetets ergonomi
beakta företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet