301 Kundbetjäning och försäljning / Final

Finalister

Niko Halme

Omnia

Elizaveta Kaletckaia

Riveria

Eero Karila

Careeria

Ossi Lautamäki

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Emilie Manthe

Turun ammatti-instituutti

Heini Määttä

Business College Helsinki

Aava Pallaskivi

Omnia

Tiia Risku

Vamia

Finalplats

Lapin koulutuskeskus REDU
Santasport, Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi
sekä
Prisma Rovaniemi, Teollisuustie 2, 96320 Rovaniemi

Tävlingsuppgifter

Finalen i grenen Kundbetjäning och försäljning genomförs i Rovaniemi i Lapin koulutuskeskus REDU:s regi. Tävlingsplatser är Santasport, Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi och Prisma Rovaniemi, Teollisuustie 2, 96320 Rovaniemi.

Tävlingsuppgiften består av fem tävlingsmoduler, vilka bedöms självständigt i slutet av tävlingsdagen. Modulernas sammanlagda maxpoäng är 100 poäng.

Tävlingsuppgiften kan ändras med maximalt 30 %.

Grenens tidtabell

Tävlingen genomförs 18.5-20.5.2021

Anmälning, info, domarpresentationer 18.5.2021 kl. 10.30-12.30

Modul 1 & 2 18.5.2021 kl. 15.15-19.45 Prisma Rovaniemi

Modul 3 & 4 19.5.2021 kl. 8.30-16.00, Santasport

Modul 5 20.5.2021 kl. 8.30-12.00, Santasport

Prisutdelning 20.5.2021 kl. 15.00

Material och maskiner

Material och utrustning som behövs i tävlingen finns på tävlingsplatserna.

Praktiska råd

Ett materialpaket skickas på förhand till de tävlande, och i det finns närmare instruktioner för tävlingsuppgifterna och kompletterande material att bekanta sig med och för förberedelser.  Dessutom ordnas det för de tävlande ett utbildningstillfälle i TEAMS innan tävlingen.

De tävlandes tävlingsnumror lottas i samband med anmälningen. Om den tävlande vill avlägga yrkesprov, är det bra att i god tid komma överens om det med den grenansvariga.

Domare

  • Elina Viitanen, Würth Oy
  • Konsta Ojanen, Winnova
  • Minttu Kilpinen, Mercuria Huvuddomare
  • Marika Aalto, RainMaker Oy
  • Sara Sadik, Rainmaker Oy
  • Eveliina Hostila, HOPE Ry
  • Risto Huovinen, Oulun talousalueen käsi- ja pienteollisuussäätiö
  • Risto Luttinen, Oulun talousalueen käsi- ja pienteollisuussäätiö
  • Sirpa Kyrö, REDU
  • Antti Ruotsalainen, REDU
  • Katri Lindström, REDU
  • Taina Järvi, REDU

Uppgiftens moduler och bedömningskriterier

Modul 1/Hyllsättning, kundbetjäning och skötsel av situation gällande reklamation / byte / returnering av produkt i butiksmiljö, Rovaniemi Prisma

Tidtabell och poäng

Tillgänglig tid:60 min (inkl. respons)
Poäng:25 p

Det är en individuell uppgift. Två tävlande utför uppgiften samtidigt.

Den tävlande arbetar som Prismas försäljare i butiksmiljön på dagligvaruavdelningen i Rovaniemi Prisma. 

Den tävlande har i uppgift att enligt en hyllkarta genomföra hyllexponering av givna teknokemi-produkter (en del produkter är ekologiska alternativ) och betjäna kunder som kommer till butiken.

Hyllsättningen sker under butikens öppethållning, då olika kunder handlar i butiken. En yrkeskunnig Prisma-försäljare utnyttjar i sitt arbete t.ex. webbsajten Prisma.fi samt S-mobil appen. Försäljaren kan vid behov sköta en reklamation i en betjäningssituation.

Bedömningsgrunder

  • Hyllexponeringens uppbyggnad
  • Planering/byggande av en säljande exponering
  • Arbetsutförande enligt arbetsprocessen
  • Ergonomi (Arbetshälsa och arbetssäkerhet)
  • Skötsel av betjäningssituationer
  • Användning av elektroniska tillämpningar i servicen
  • Hantering av reklamation eller av situation gällande byte / returnering av produkt
  • Hållbar utveckling
  • Behärskande av språkkunskaper

Modul 2/Att ta kontakt med kunder, Hope -yhdessä ja yhteisesti ry, tävlingsplats Prisma Rovaniemi

Tidtabell och poäng

Tillgänglig tid:60 min (inkl. respons)
Poäng:13 p

Uppgiften är en paruppgift. De tävlande kommer sinsemellan överens om uppgiftens utförande och eventuell arbetsfördelning.

De tävlande har i uppgift att kontakta potentiella nya frivilliga medarbetare att bekanta sig med Hope ry:s verksamhet vid en monter i Prismas aula.

Efter att tiden för att utföra uppgiften har gått ut får de tävlande av domarna en självbedömningsuppgift, som den tävlande har 5 minuter tid på sig att besvara.

Bedömningsgrunder

  • Samarbete med arbetskamraterna 
  • Identifiering av och kontakttagning med kunder
  • Företagsamhet
  • Skötsel av betjäningssituationer

Modul 3/Würth, B to B, försäljning av personlig skyddsutrustning till företagskunder, Santasport

Tidtabell och poäng

Tillgänglig tid:20 min + respons
Poäng:22 p

Tävlingsuppgiften är en individuell uppgift. Den tävlande är teknisk försäljare för Würth och säljer personlig skyddsutrustning som ingår i Würths varusortiment till en företagskund. 

Försäljaren har tagit kontakt med kunden per telefon och e-post och kommit överens om att de ska träffas. Försäljaren och kunden har inte tidigare träffats, men kunden känner till försäljarens företag från tidigare. Kunden är verkstadschef på en bilverkstad. Bilverkstaden har fem arbetstagare.

Den tävlande ska uppträda i enlighet med uppdragsgivarens företagsbild och i sitt försäljningsarbete använda uppdragsgivarens presentationsmaterial och WürthShop. På tävlingsplatsen får den tävlande en väska som innehåller de produkter som ska presenteras.

Bedömningsgrunder

  • Förberedelser inför försäljningssituationen
  • Att möta kunden
  • Kartläggning av behov
  • Produktpresentation och demonstration
  • Hantering av motpåståenden
  • Tilläggsförsäljning
  • Prissättning
  • Att avsluta försäljningen (repetition)
  • Interaktion och kommunikation   

Modul 4/Försäljningstal för S-mobil appen och presentation av utvecklingsidén (innehåller förhandsuppgift), tävlingsplats Santasport

Tidtabell och poäng

Tillgänglig tid:30 min (inkl. respons)
Poäng:20 p

Tävlingsuppgiften är en individuell uppgift. Som förhandsuppgift ska den tävlande utarbeta en försäljningspitchning av S-mobil appen, och i den ska utvecklingsidén ingå. Det har reserverats cirka 5 minuter tid för presentation.

Efter det intervjuar domarna den tävlande gällande den utvecklingsidé som han eller hon presenterat för S-mobilen. Det har reserverats cirka 10 minuter tid för diskussion.

I uppgiften har den tävlande tillgång till en dator, vars skärm projiceras på en större skärm som domarna får se.

Bedömningsgrunder

  • Presentation av produkten
  • Försäljning av serviceprodukten (EFI)
  • Presentation av utvecklingsidén (föra vidare)
  • Interaktion och kommunikation   
  • Innovativitet, företagsamhet

Modul 5/Rainmaker Contact Oy, förberedelse av försäljningstal och telefonförsäljning, 1 h + 15min, Santasport

Tidtabell och poäng

Tillgänglig tid:utarbetande av försäljningstal 1 h
telefonförsäljning 15 min
Poäng:20 p

Tävlingsuppgiften är en individuell uppgift. Uppgiften är att sälja Helsingin Sanomats produkter per telefon.

Den tävlande skriver först ett försäljningstal åt sig själv, och använder det när han eller hon ringer kundsamtalet. Varje samtal avslutas med en beställning, och då kan hela försäljningsprocessen iakttas i tävlingsprestationen.

Försäljningssituationerna bandas och domarkåren bedömer utgående från bandinspelningen. 

Bedömningsgrunder

  • Förberedelser inför försäljningssituationen
  • Profilering av kunden
  • Att lyssna på kunden
  • Produktpresentation, försäljning  
  • Hantering av motpåståenden
  • Att avsluta försäljningen
  • Interaktion och kommunikation   

Uppgiftsbanken Uppgiftsbanken

Du kan träna på gamla finaluppgifter som du hittar i Skills Finlands uppgiftsbank

Grenens samarbetspartners

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.