Taitaja9 testaa kilpailijoita tällä kertaa verkon välityksellä

Yläkoululaisten nokkeluutta ja näppäryyttä testaava Taitaja9-kilpailu järjestetään kuluvalla kaudella poikkeuksellisesti virtuaalipelin avulla. Erilaisesta toteutustavasta huolimatta kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä joukkueita.

Taitaja9-vuosi alkoi elokuussa poikkeuksellisesti, kun todettiin, että koronatilanteen vuoksi perinteistä lähikilpailua ei voida tällä kertaa järjestää. Tavallisesti kolmen hengen joukkueet ottavat mittaa toisistaan paikallis- ja aluekilpailuissa, joihin kokoontuu kymmeniä nuoria ympäri kunkin Taitaja9-alueen.

Yhdessä alueellisten Taitaja9-koordinaattoreiden kanssa ratkaisuksi kehitettiin Taitaja9-peli, jonka avulla ilmoittautuneet joukkueet suorittavat kilpailun tietokoneella tai tabletilla omassa koulussaan. Kunkin yläkoulun opettaja tai opinto-ohjaaja vetää pelin koululle sopivana ajankohtana. Peli on toteutettu Seppo-pelialustalla, joka on monelle yläkoululaiselle jo ennalta tuttu.

Erilaisesta toteutustavasta huolimatta – tai ehkä juuri siksi – ilmoittautumisia tuli tällä kertaa ennätysmäärä. Yhteensä 8370 yläkoululaisnuorta testaa tänä vuonna taitojaan Taitaja9:ssä.

– Vaikka Taitaja9 siirtyi nyt poikkeuksellisesti verkkoon, ei kilpailun ydin ole muuttunut mihinkään. Pelin kautta kilpaillaan edelleen aikaa vastaan erilaisia tietoja ja taitoja vaativissa tehtävissä, jotka suoritetaan kolmen hengen joukkueissa, kertoo Taitaja9-pelin kehittämisprojektissa mukana ollut Petri Hörkkö Skills Finlandista.

Pelissä kilpailijat seikkailevat Turun ammatti-instituutin koululaiva Borella 360-ympäristössä. Tehtävät vaativat yleistietoa ja nopeutta. Samalla peli tutustuttaa kilpailijoita ammatillisen koulutuksen tarjoamiin vaihtoehtoihin.

Peli on otettu alueilla vastaan positiivisesti.

– Taitaja9-pelin suorittaminen onnistui mainiosti. Oppilaat tykkäsivät monipuolisista tehtävistä. Pelin tekniikka toimi moitteetta, ja näin oponkin näkökulmasta tehtävät olivat hyviä ja monipuolisia, kommentoi peliä käyttänyt opinto-ohjaaja Savon Taitaja9-alueelta.

Peli on saanut erityiskiitosta siitä, että sen avulla ammatillisen koulutuksen alojen ja tutkintojen esitteleminen on helppoa. Jatkossa sitä voisi mahdollisesi hyödyntää opinto-ohjauksen työkaluna myös muuten. Arviointi jatkokäytöstä tehdään, kun Taitaja9-karsinnat on suoritettu kaikilla alueilla.

Ilmoittautuneet koulut voivat suorittaa Taitaja9-pelin tammikuun loppuun asti. Peli korvaa tänä vuonna sekä paikallis- että aluekilpailut, joten parhaiten pärjänneet joukkueet jatkavat suoraan Taitaja2021 Oulu -tapahtuman yhteydessä järjestettävään Taitaja9-finaaliin. Taitaja2021-tapahtuma järjestetään Oulussa 18.–20.5.2021.

Teksti: Skills Finland ry

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

WinNova – tutustu ensi vuoden Taitajiin

Teemalla #työniloa vuoden päästä Satakunnassa – Tervetulloo Porrii 16.-19.5.2022! Satakunnassa […]

GROHE mukana Taitaja-tapahtumassa

GROHE on perustettu vuonna 1936 ja on tänä päivänä Euroopan […]

Vastuullisuus ohjaa Vähälän toimintaa

Vähälä Yhtiöt on logistiikka-alan edelläkävijä Suomessa. Vuonna 1937 perustetusta yhden […]

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.