504 Tarjoilija

Tämän lajin tehtävät perustuvat ravintola- ja catering-alan perustutkintoon. Perustutkinnon ammattinimike on tarjoilija.

Työpaikka voi olla esimerkiksi hotellissa, ravintolassa, henkilöstöravintolassa, pubissa, yökerhossa, catering-alan yrityksessä, kahvilassa, liikenneasemalla, pikaruoka-, juhlapalvelu- ja matkailuyrityksessä sekä suurtalouden toimipaikassa.

#taitaja2021 #tarjoilija

Semifinaali

Sivu julkaistaan marraskuussa 2020.

Finaali

Sivu julkaistaan maaliskuussa 2021.

Tulokset

Finaalin tulokset julkaistaan 20.5.2021.

Yleiskuvaus kilpailulajista

Tarjoilija toimii kilpailujen aikana asiakaspalvelutehtävissä erilaisin liikeideoin toimivissa ravintoloissa. Hän osaa kunnostaa asiakastiloja sekä esitellä, myydä ja tarjoilla asiakkaille tuotteita ja palveluja eri tarjoilutapoja käyttäen. Hän osaa ottaa huomioon yksittäisiä asiakkaita ja asiakasryhmiä sekä tekee yhteistyötä keittiöhenkilökunnan sekä muiden tarjoilijoiden kanssa.

Tarjoilija palvelee kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ja hän toimii vastuullisesti sekä aktiivisesti huomioiden erilaisten asiakkaiden tarpeet. Hän noudattaa työskennellessään anniskelu- ja hygieniamääräyksiä sekä ottaa huomioon kestävän kehityksen toimintaperiaatteet.

Kilpailu on yksilökilpailu.

Lajin semifinaaliin voi ilmoittautua kolme kilpailijaa / oppilaitoksen toimipiste.

Osaamisvaatimukset

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat ravintola- ja catering- alan perustutkinnon, asiakaspalvelun osaamisalan, tarjoilijan kiitettävän tason vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa tehdään tiivistä ja arvokasta yhteistyötä työelämän kanssa ja tehtävät perustuvat työelämän vaatimuksiin.

Ravintola- ja cateringalan perustutkinnon asiakaspalvelun osaamisalan tarjoilijan osaamisalueet:

  • asiakaspalvelu ja myynti
  • annosruokien ja juomien tarjoilu
  • a’la carte-tarjoilu
  • juomien myynti- ja tarjoilu
  • tilaus- ja juhlatarjoilu
  • kahvilapalvelut
  • kokouspalvelu

Menestyvän kilpailijan taitovaatimukset:

  • hyvän ystävällisen palvelun hallitseminen
  • aktiivinen asiakaslähtöinen myyntityö
  • palveluetiketin mukaisesti toimiminen
  • ravintolasalin kunnostaminen (kattaminen, erilaiset liinoitustavat ja lautasliinataitosten hallitseminen)
  • perustarjoilutaidot (tarjottimen sujuva käyttö, lautasten kantaminen)
  • eri ruokien tarjoilutekniikoiden hallinta
  • myynnin rekisteröinti
  • juomien tuotetietous ja juomien tarjoilu
  • ruoan ja juomien yhdistäminen, juomasuositukset
  • yleisimpien juomasekoitusten ja erikoiskahvien valmistaminen sekä tarjoilu
  • hygieniaosaaminen sekä puhdas ja siisti työympäristö
  • kokoustarjoilun hoitaminen
  • ruokien viimeistely salissa (liekitys, paloittelu, annostelu)
  • oman työn suunnittelu ja organisointi
  • palveluprosessin sujuva hallinta sekä tilanneherkkyys ja joutuisuus
  • sosiaaliset taidot ja kommunikointikyky erilaisten asiakkaiden kanssa
  • kyky toimia yhteistyössä muiden kanssa
  • ongelmanratkaisukyky
  • toisen kotimaisen kielen ja englannin kielen perustaidot
  • henkilökohtainen olemus, ryhti, liikkuminen, työn ergonomia
  • yrittäjyyden, kestävän kehityksen, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden huomioon ottaminen
  • käyttää sosiaalisen median kanavia

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Brahen logo. Linkki Brahen verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.