15.12.2020
Taitaja9 testaa kilpailijoita tällä kertaa verkon välityksellä
Yläkoululaisten nokkeluutta ja näppäryyttä testaava Taitaja9-kilpailu järjestetään kuluvalla kaudella poikkeuksellisesti virtuaalipelin avulla. Erilaisesta toteutustavasta huolimatta kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä joukkueita.
Taitaja9-vuosi alkoi elokuussa poikkeuksellisesti, kun todettiin, että koronatilanteen vuoksi perinteistä lähikilpailua ei voida tällä kertaa järjestää. Tavallisesti kolmen hengen joukkueet ottavat mittaa toisistaan paikallis- ja aluekilpailuissa, joihin kokoontuu kymmeniä nuoria ympäri kunkin Taitaja9-alueen.
Yhdessä alueellisten Taitaja9-koordinaattoreiden kanssa ratkaisuksi kehitettiin Taitaja9-peli, jonka avulla ilmoittautuneet joukkueet suorittavat kilpailun tietokoneella tai tabletilla omassa koulussaan. Kunkin yläkoulun opettaja tai opinto-ohjaaja vetää pelin koululle sopivana ajankohtana. Peli on toteutettu Seppo-pelialustalla, joka on monelle yläkoululaiselle jo ennalta tuttu.
Erilaisesta toteutustavasta huolimatta – tai ehkä juuri siksi – ilmoittautumisia tuli tällä kertaa ennätysmäärä. Yhteensä 8370 yläkoululaisnuorta testaa tänä vuonna taitojaan Taitaja9:ssä.
– Vaikka Taitaja9 siirtyi nyt poikkeuksellisesti verkkoon, ei kilpailun ydin ole muuttunut mihinkään. Pelin kautta kilpaillaan edelleen aikaa vastaan erilaisia tietoja ja taitoja vaativissa tehtävissä, jotka suoritetaan kolmen hengen joukkueissa, kertoo Taitaja9-pelin kehittämisprojektissa mukana ollut Petri Hörkkö Skills Finlandista.
Pelissä kilpailijat seikkailevat Turun ammatti-instituutin koululaiva Borella 360-ympäristössä. Tehtävät vaativat yleistietoa ja nopeutta. Samalla peli tutustuttaa kilpailijoita ammatillisen koulutuksen tarjoamiin vaihtoehtoihin.
Peli on otettu alueilla vastaan positiivisesti.
– Taitaja9-pelin suorittaminen onnistui mainiosti. Oppilaat tykkäsivät monipuolisista tehtävistä. Pelin tekniikka toimi moitteetta, ja näin oponkin näkökulmasta tehtävät olivat hyviä ja monipuolisia, kommentoi peliä käyttänyt opinto-ohjaaja Savon Taitaja9-alueelta.
Peli on saanut erityiskiitosta siitä, että sen avulla ammatillisen koulutuksen alojen ja tutkintojen esitteleminen on helppoa. Jatkossa sitä voisi mahdollisesi hyödyntää opinto-ohjauksen työkaluna myös muuten. Arviointi jatkokäytöstä tehdään, kun Taitaja9-karsinnat on suoritettu kaikilla alueilla.
Ilmoittautuneet koulut voivat suorittaa Taitaja9-pelin tammikuun loppuun asti. Peli korvaa tänä vuonna sekä paikallis- että aluekilpailut, joten parhaiten pärjänneet joukkueet jatkavat suoraan Taitaja2021 Oulu -tapahtuman yhteydessä järjestettävään Taitaja9-finaaliin. Taitaja2021-tapahtuma järjestetään Oulussa 18.–20.5.2021.
Teksti: Skills Finland ry
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
WinNova – tutustu ensi vuoden Taitajiin
Teemalla #työniloa vuoden päästä Satakunnassa – Tervetulloo Porrii 16.-19.5.2022! Satakunnassa […]
GROHE mukana Taitaja-tapahtumassa
GROHE on perustettu vuonna 1936 ja on tänä päivänä Euroopan […]
Vastuullisuus ohjaa Vähälän toimintaa
Vähälä Yhtiöt on logistiikka-alan edelläkävijä Suomessa. Vuonna 1937 perustetusta yhden […]