Business College Helsinki – monialaisesta osaamisesta eväät kisoihin

Meillä Business College Helsingissä (BC) on nyt tänä vuonna ensimmäistä kertaa osallistuttu pelituotannon Taitaja-kilpailuun. Semifinaalit ovat nyt takana päin ja ne olivatkin opiskelijoille, mutta myös meille valmentajille ensikosketus Taitajiin.  Saimmekin huikeat kolme kisaparia osallistumaan semifinaaleihin, joista yksi pari selvitti tiensä finaaliin (kuulemamme mukaan lajihistorian korkeimmilla pisteillä – loistosuoritus pojilta!)

Semifinaalitehtävänä oli toteuttaa parityönä digitaalisen pelin konseptisuunnitelma sekä pelattava prototyyppi tehtävänannon mukaisesti. Tehtävästä sai pisteitä näin valmennuksen näkökulmasta todella monesta eri kategoriasta. Menestys tässä tehtävässä on tietenkin tulos ahkerasta harjoittelusta, mutta myös oppilaitoksemme opetuksen sisällöllä on ollut vahva vaikutus menestykseen. 

Peli19L-ryhmän lopputyö

Pelinkehitystä eri näkökulmista

Oppilaitoksemme ohjelmistokehityksen opiskelijat voivat erikoistua peliohjelmointiin. Vaikka pääpaino opetuksessa on ohjelmoinnissa, niin meillä BC:ssä opiskelijoille opetetaan myös muita pelinkehityksen osa-alueita: pelien grafiikan toteutusta, pelituotantoa sekä -suunnittelua. Astumalla muihin kuin peliohjelmoijan kenkiin, opiskelijamme saavat laajemman käsityksen siitä, mitä kaikkea pelinkehitykseen kuuluu. Tämä auttaa opiskelijoita ymmärtämään peliprojekteja kokonaisuutena, työnmäärällisesti, että muiden työntekijöiden näkökulmasta.

Yksi tiimityön suurimmista haasteista pelinkehityksessä on kommunikointi. Hyvä (ja huono) kommunikaatio peliprojektissa vaikuttaa vähintäänkin epäsuorasti jokaiseen pelinkehityksen osa-alueeseen, oli kyse sitten ohjelmoinnista tai pelin markkinoinnista. Uskomme vahvasti, että osaaminen eri pelinkehityksen osaamisalueilta edesauttaa kommunikaatiota. On helpompaa kommunikoida sekä organisoida työtä, kun osaa ottaa laajasti huomioon pelinkehityksen aikana vaadittavia asioita. Näitä ovat esimerkiksi pelaajan huomioon ottaminen pelin toteutuksessa, yhteistyö osaamisalojen välillä sekä ketterät kehitysmallit.

Pienemmissä yrityksissä on usein hyötyä laaja-alaisemmasta osaamisesta kuin esimerkiksi suuremmissa jättistudioissa, joissa työntekijöiden erikoisosaamista tietyissä tehtävissä katsotaan suuremmaksi eduksi. Suomessa suurin osa pelinkehittäjistä on pienempiä alantoimijoita, joten me uskomme, että laajemmasta osaamisesta on täällä Suomessa uransa aloittaville peliohjelmoijille hyötyä. Lisäksi meidän tarjoamilla eväillä on hyvät lähtökohdat lähteä syventämään osaamistaan hakemalla jatko-opiskelemaan.

Myös Taitaja-kisojen pelituotanto-lajissa mitataan pelikehityksen osaamista laaja-alaisesti ja uskommekin, että tämä on meidän opiskelijoidemme suuri vahvuus. Finaaliin lähdetään harjoittelemaan lyhyitä peliprojekteja tehden ja arvioiden semifinaalin toteutusta. Nähdään kisoissa!

Kirjoittajat: Eero Manner ja Carolin Sajur


Sinua saattaisi kiinnostaa myös

WinNova – tutustu ensi vuoden Taitajiin

Teemalla #työniloa vuoden päästä Satakunnassa – Tervetulloo Porrii 16.-19.5.2022! Satakunnassa […]

GROHE mukana Taitaja-tapahtumassa

GROHE on perustettu vuonna 1936 ja on tänä päivänä Euroopan […]

Vastuullisuus ohjaa Vähälän toimintaa

Vähälä Yhtiöt on logistiikka-alan edelläkävijä Suomessa. Vuonna 1937 perustetusta yhden […]

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.