312 Matkailu / Finaali
Finalistit
Nea Brosseau
Lapin koulutuskeskus REDU
Venla Kiiskinen
Lapin koulutuskeskus REDU
Joonas Tervonen
Kainuun ammattiopisto
Tiia Kananen
Kainuun ammattiopisto
Maija Killström
Omnia
Mari Mäntysalo
Omnia
Nailja Moukoc
Riveria
Selina Pippuri
Riveria
Aada Salminen
Etelä-Savon ammattiopisto
Emmi Ollikainen
Etelä-Savon ammattiopisto
Anna Zaychenko
Perho Liiketalousopisto
Sirinthip Itthikun
Perho Liiketalousopisto
Finaalipaikka
Lapin koulutuskeskus REDU
Santasport, Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi
ja Joulupukin pajakylä,
Napapiiri 96930 Rovaniemi
Kilpailutehtävät
Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt
Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat matkailualan perustutkinnon kiitettävän tason vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ja on otettu huomioon matka-asiantuntijan, vastaanottovirkailijan ja matkailupalvelujen tuottajan osaamisalan opintoja.
Finaalikilpailu toteutetaan kolmen päivän aikana. Tehtävän kuvauksiin tulee maksimissaan 30% muutos, jotka esitellään vasta kilpailupäivinä. Kilpailu on parikilpailu.
Moduuli A: Hotellin vastaanottopalvelut
Tehtävän painoarvo on 30 p.
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja hotellin vastaanottopalvelut.
Kilpailijaparin tehtävänä on toimia vastaanottovirkailijoina. Teette vastaanottovirkailijalle kuuluvia työtehtäviä sekä palvelette asiakkaita.
Moduulin kesto on yhteensä 45 min.
Kilpailijaparit eivät seuraa toistensa tehtäviä. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä.
Moduuli B: Matkailualan asiakaspalvelu
Tehtävän painoarvo on 10 p.
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu, matkapalvelujen myynti, hotellin vastaanottopalvelut ja matkailupalvelujen toteuttaminen.
Matkailutoimialan yleistiedon tuntemus.
Moduulin kesto on maksimissaan 45 min. Kilpailijat suorittavat kirjallisen tehtävän yhtäaikaisesti lajialueella.
Moduuli C: Puolipäiväohjelman suunnittelu ja esittely
Tehtävän painoarvo on 30 p.
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkapalvelujen myynti.
Olette töissä Matkailupalvelu Oy:ssä. Suunnittelette ohjelmapaketin asiakkaille. Huomioikaa paketissa aikataulut, teemat ja aktiviteetti/aktiviteetit. Teette kirjallisen tarjouksen, jonka liitteenä on puolipäiväohjelma. Ohjelman suunnitteluun ja kirjallisten töiden tekemiseen on aikaa 4 tuntia.
Lisäksi esittelette ohjelman, esittelyn kesto maksimissaan 20 min. Esittelyssä käytetään apuna Power Pointtia.
Tehtävässä ei saa hyödyntää valmiita asiakirjapohjia tai etukäteen tuotettuja omia tiedostoja.
Kilpailijaparit eivät seuraa toistensa esityksiä. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat ja mahdolliset muut kilpailutehtävässä tehtävät dokumentit tarkennetaan kilpailupäivänä.
Moduuli D: Matkailupalvelujen toteuttaminen
Tehtävän painoarvo on 30 p.
Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkailupalvelujen toteuttaminen.
Olette töissä Matkailupalvelu Oy:ssä ja suunnittelette ja ohjeistatte yritystapahtuman. Ohjeistuksen tulee olla markkinointihenkinen sekä sisältäen sosiaalisen median käytön.
Moduulin kesto on maksimissaan 2 tuntia.
Kilpailijaparit eivät seuraa toistensa tehtäviä. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta
Kilpailutehtävä arvioidaan asteikolla 0-100 p. Arvioinnissa käytetään matkailualan perustutkinnon tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia ja arviointikriteereitä (K5). Kilpailutehtävien arviointi on joko määrällistä ja/tai laadullista. Kunakin kilpailupäivänä on mukana päätuomari ja 3 tuomaria.
Lajin aikataulu
Kilpailutehtävät suoritetaan lajialueella tiistaina 18.5.2021 klo 15:00 – 19:45, keskiviikkona 19.5.2021 klo 8:30 – 17:30 ja torstaina 20.5.2021 klo 8:30 – 12:30 välisenä aikana.
Kilpailun aikataulua tarkennetaan myöhemmin.
Materiaalit ja laitteet
Suorituspaikkana on matkailun lajialue. Kilpailijoilla on käytettävissään kaksi kannettavaa tietokonetta/pari. Tietokoneissa on internetyhteys ja selain sekä Microsoft Office -ohjelmistopaketti. Tehtävien tallennusta varten kilpailijoille annetaan muistitikku.
Käytännön ohjeita
Kilpailijan on todistettava henkilöllisyytensä. Kilpailijat eivät saa tuoda eivätkä käyttää mitään omia välineitään tai laitteitaan kilpailussa. Kilpailija tuo mukanaan oman oppilaitoksensa hyväksymän työasun.
Tuomarit
- Jarmo Kuosmanen, Gradia
- Elina Maukonen, Gradia
- Sanna Sandgren, Scandic Hotels
- Miia Merkku, Arctic Reindeers
- Tammi Karjalainen, Scandic Hotels
- Tuomo Huhanantti, Scandic Hotels
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Moduuli A/Hotellin vastaanottopalvelut
Aikataulut ja pisteet
Käytettävä aika: | 45 min |
Pisteet: | 30 p |
Arviointiperusteet
Kilpailija osaa:
- valmistautua hotellin vastaanoton työvuoron tehtäviin
- käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää
- vastaanottaa asiakkaita ja kirjata heidät sisään
- hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
- tehdä asiakkaiden lähtöselvityksiä
- tehdä vuoronvaihdon tehtävät
- arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Moduuli B/Matkailualan asiakaspalvelu
Aikataulut ja pisteet
Käytettävä aika: | 45 min |
Pisteet: | 10 p |
Arviointiperusteet
Kilpailija osaa:
- valmistautua matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin
- käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään
- vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä
- hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
- tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa
- päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia
- arvioida omaa työtään ja toimintaansa
Moduuli C/Puolipäiväohjelman suunnittelu ja esittely
Aikataulut ja pisteet
Pisteet: | 30 p |
Arviointiperusteet
Kilpailija osaa:
Matkailun asiakaspalvelu
- valmistautua matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin
- käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään
- vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä
- hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
- tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa
- päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia
- arvioida omaa työtään ja toimintaansa valmistautua myynti- ja neuvontatilanteisiin
Matkailupalveluiden myynti
- osallistua tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen
- esitellä, suositella ja neuvoa matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myydä ja tehdä varauksia
- hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
- tehdä yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa
- päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden
- arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Moduuli D/Matkailupalveluiden toteuttaminen
Aikataulut ja pisteet
Käytettävä aika: | 2 h |
Pisteet: | 30 p |
Arviointiperusteet
Kilpailija osaa:
- valmistautua matkailupalvelujen toteuttamiseen
- opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja
- hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
- päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkityöt
- arvioida omaa työtään ja toimintaansa
Tehtäväpankki
Voit harjoitella ennakkoon vanhoilla finaalitehtävillä, joita löydät Skills Finland ry:n tehtäväpankista.