312 Matkailu / Finaali

Finalistit

Nea Brosseau

Lapin koulutuskeskus REDU

Venla Kiiskinen

Lapin koulutuskeskus REDU

Joonas Tervonen

Kainuun ammattiopisto

Tiia Kananen

Kainuun ammattiopisto

Maija Killström

Omnia

Mari Mäntysalo

Omnia

Nailja Moukoc

Riveria

Selina Pippuri

Riveria

Aada Salminen

Etelä-Savon ammattiopisto

Emmi Ollikainen

Etelä-Savon ammattiopisto

Anna Zaychenko

Perho Liiketalousopisto

Sirinthip Itthikun

Perho Liiketalousopisto

Finaalipaikka

Lapin koulutuskeskus REDU
Santasport, Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi
ja Joulupukin pajakylä,
Napapiiri 96930 Rovaniemi

Kilpailutehtävät

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt 

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat matkailualan perustutkinnon kiitettävän tason vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ja on otettu huomioon matka-asiantuntijan, vastaanottovirkailijan ja matkailupalvelujen tuottajan osaamisalan opintoja. 

Finaalikilpailu toteutetaan kolmen päivän aikana. Tehtävän kuvauksiin tulee maksimissaan 30% muutos, jotka esitellään vasta kilpailupäivinä. Kilpailu on parikilpailu. 

Moduuli A: Hotellin vastaanottopalvelut  

Tehtävän painoarvo on 30 p. 

Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja hotellin vastaanottopalvelut. 

Kilpailijaparin tehtävänä on toimia vastaanottovirkailijoina. Teette vastaanottovirkailijalle kuuluvia työtehtäviä sekä palvelette asiakkaita.  

Moduulin kesto on yhteensä 45 min. 

Kilpailijaparit eivät seuraa toistensa tehtäviä. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä. 

Moduuli B: Matkailualan asiakaspalvelu 

Tehtävän painoarvo on 10 p. 

Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu, matkapalvelujen myynti, hotellin vastaanottopalvelut ja matkailupalvelujen toteuttaminen. 

Matkailutoimialan yleistiedon tuntemus. 

Moduulin kesto on maksimissaan 45 min. Kilpailijat suorittavat kirjallisen tehtävän yhtäaikaisesti lajialueella. 

Moduuli C: Puolipäiväohjelman suunnittelu ja esittely 

Tehtävän painoarvo on 30 p. 

Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkapalvelujen myynti. 

Olette töissä Matkailupalvelu Oy:ssä. Suunnittelette ohjelmapaketin asiakkaille. Huomioikaa paketissa aikataulut, teemat ja aktiviteetti/aktiviteetit. Teette kirjallisen tarjouksen, jonka liitteenä on puolipäiväohjelma. Ohjelman suunnitteluun ja kirjallisten töiden tekemiseen on aikaa 4 tuntia.  

Lisäksi esittelette ohjelman, esittelyn kesto maksimissaan 20 min. Esittelyssä käytetään apuna Power Pointtia. 

Tehtävässä ei saa hyödyntää valmiita asiakirjapohjia tai etukäteen tuotettuja omia tiedostoja. 

Kilpailijaparit eivät seuraa toistensa esityksiä. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat ja mahdolliset muut kilpailutehtävässä tehtävät dokumentit tarkennetaan kilpailupäivänä. 

Moduuli D: Matkailupalvelujen toteuttaminen 

Tehtävän painoarvo on 30 p. 

Kilpailutehtävän osaamisalueet ovat matkailualan asiakaspalvelu ja matkailupalvelujen toteuttaminen. 

Olette töissä Matkailupalvelu Oy:ssä ja suunnittelette ja ohjeistatte yritystapahtuman. Ohjeistuksen tulee olla markkinointihenkinen sekä sisältäen sosiaalisen median käytön. 

Moduulin kesto on maksimissaan 2 tuntia. 

Kilpailijaparit eivät seuraa toistensa tehtäviä. Muut kilpailutehtävään liittyvät yksityiskohdat tarkennetaan kilpailupäivänä. 

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta 

Kilpailutehtävä arvioidaan asteikolla 0-100 p. Arvioinnissa käytetään matkailualan perustutkinnon tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia ja arviointikriteereitä (K5). Kilpailutehtävien arviointi on joko määrällistä ja/tai laadullista. Kunakin kilpailupäivänä on mukana päätuomari ja 3 tuomaria. 

Lajin aikataulu

Kilpailutehtävät suoritetaan lajialueella tiistaina 18.5.2021 klo 15:00 – 19:45, keskiviikkona 19.5.2021 klo 8:30 – 17:30 ja torstaina 20.5.2021 klo 8:30 – 12:30 välisenä aikana.  
Kilpailun aikataulua tarkennetaan myöhemmin. 

Materiaalit ja laitteet

Suorituspaikkana on matkailun lajialue. Kilpailijoilla on käytettävissään kaksi kannettavaa tietokonetta/pari. Tietokoneissa on internetyhteys ja selain sekä Microsoft Office -ohjelmistopaketti. Tehtävien tallennusta varten kilpailijoille annetaan muistitikku.

Käytännön ohjeita

Kilpailijan on todistettava henkilöllisyytensä. Kilpailijat eivät saa tuoda eivätkä käyttää mitään omia välineitään tai laitteitaan kilpailussa. Kilpailija tuo mukanaan oman oppilaitoksensa hyväksymän työasun. 

Tuomarit

  • Jarmo Kuosmanen, Gradia
  • Elina Maukonen, Gradia 
  • Sanna Sandgren, Scandic Hotels 
  • Miia Merkku, Arctic Reindeers  
  • Tammi Karjalainen, Scandic Hotels
  • Tuomo Huhanantti, Scandic Hotels

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Moduuli A/Hotellin vastaanottopalvelut

Aikataulut ja pisteet

Käytettävä aika:45 min
Pisteet:30 p

Arviointiperusteet

Kilpailija osaa:

  • valmistautua hotellin vastaanoton työvuoron tehtäviin 
  • käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää 
  • vastaanottaa asiakkaita ja kirjata heidät sisään 
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa 
  • tehdä asiakkaiden lähtöselvityksiä 
  • tehdä vuoronvaihdon tehtävät 
  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa. 

Moduuli B/Matkailualan asiakaspalvelu

Aikataulut ja pisteet

Käytettävä aika:45 min
Pisteet:10 p

Arviointiperusteet

Kilpailija osaa:

  • valmistautua matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin 
  • käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään 
  • vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä 
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa 
  • tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa 
  • päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia 
  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa 

Moduuli C/Puolipäiväohjelman suunnittelu ja esittely

Aikataulut ja pisteet

Pisteet:30 p

Arviointiperusteet

Kilpailija osaa:

Matkailun asiakaspalvelu 

  • valmistautua matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin 
  • käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään 
  • vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä 
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa 
  • tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa 
  • päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia 
  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa valmistautua myynti- ja neuvontatilanteisiin 

Matkailupalveluiden myynti 

  • osallistua tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen 
  • esitellä, suositella ja neuvoa matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myydä ja tehdä varauksia 
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa 
  • tehdä yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa 
  • päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden 
  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa. 

Moduuli D/Matkailupalveluiden toteuttaminen

Aikataulut ja pisteet

Käytettävä aika:2 h
Pisteet:30 p

Arviointiperusteet

Kilpailija osaa:

  • valmistautua matkailupalvelujen toteuttamiseen 
  • opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja 
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa 
  • päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkityöt 
  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa 

Tehtäväpankki Tehtäväpankki

Voit harjoitella ennakkoon vanhoilla finaalitehtävillä, joita löydät Skills Finland ry:n tehtäväpankista.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.