301 Asiakaspalvelu ja myynti / Finaali

Finalistit

Niko Halme

Omnia

Elizaveta Kaletckaia

Riveria

Eero Karila

Careeria

Ossi Lautamäki

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Emilie Manthe

Turun ammatti-instituutti

Heini Määttä

Business College Helsinki

Aava Pallaskivi

Omnia

Tiia Risku

Vamia

Finaalipaikka

Lapin koulutuskeskus REDU
Santasport, Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi
sekä
Prisma Rovaniemi, Teollisuustie 2, 96320 Rovaniemi

Kilpailutehtävät

Asiakaspalvelu ja myynti lajin finaali toteutetaan Rovaniemellä Lapin koulutuskeskus REDU:n toimesta. Kilpailupaikat ovat Santasport, Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi ja Prisma Rovaniemi, Teollisuustie 2, 96320 Rovaniemi. 

Kilpailutehtävä muodostuu viidestä kilpailumoduulista, jotka arvioidaan itsenäisesti kilpailupäivän päätteeksi. Moduulien yhteenlaskettu maksimipistemäärä on 100 pistettä. 

Tehtävään voi tulla maksimissaan 30 % muutos. 

Lajin aikataulu

Kilpailu toteutetaan 18.5.-20.5.2021  

Ilmoittautuminen, infot, tuomariesittelyt 18.5.2021 klo 10.30-12.30 

Moduuli 1 & 2 18.5.2021 klo 15.15-19.45 Prisma Rovaniemi  

Moduuli 3 & 4 19.5.2021 klo 8.30-16.00, Santasport  

Moduuli 5 20.5.2021 klo 8.30-12.00, Santasport  

Palkintojenjako 20.5.2021 klo 15.00 

Materiaalit ja laitteet

Kilpailussa tarvittavat materiaalit ja laitteet löytyvät kilpailupaikoilta.  

Käytännön ohjeita

Kilpailijoille lähetetään ennakkoon materiaalipaketti, josta löytyy tarkemmat ohjeistukset kilpailutehtäviin ja oheismateriaalia tutustumista ja valmistautumista varten. Lisäksi kilpailijoille järjestetään koulutustilaisuus TEAMSilla ennen kilpailua. 

Kilpailijanumerot arvotaan ilmoittautumisen yhteydessä. 

Mikäli kilpailija haluaa suorittaa näyttöjä, on asiasta hyvä sopia lajivastaavan kanssa hyvissä ajoin. 

Tuomarit

  • Elina Viitanen, Würth Oy  
  • Konsta Ojanen, WinNova  
  • Minttu Kilpinen, Mercuria Päätuomari  
  • Marika Aalto, RainMaker Oy  
  • Sara Sadik, Rainmaker Oy  
  • Eveliina Hostila, HOPE Ry 
  • Risto Huovinen, Oulun talousalueen käsi- ja pienteollisuussäätiö
  • Risto Luttinen, Oulun talousalueen käsi- ja pienteollisuussäätiö
  • Sirpa Kyrö, REDU  
  • Antti Ruotsalainen, REDU  
  • Katri Lindström, REDU  
  • Taina Järvi, REDU

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Moduuli 1/Hyllytys, asiakaspalvelu ja reklamaatio / tuotteen vaihto-/palautus -tilanteen hoitaminen myymäläympäristössä, Prisma Rovaniemi  

Aikataulu ja pisteet

Käytettävä aika:60 min (sis. palautteen)
Pisteet:25 p

Tehtävä on yksilötehtävä. Kaksi kilpailijaa suorittaa tehtävää samanaikaisesti.

Kilpailija toimii Prisman myyjänä Rovaniemen Prisman päivittäistavaraosaston myymäläympäristössä.

Kilpailijan tehtävänä on toteuttaa hyllykartan mukainen hyllyesillepano annetuista teknokemian tuotteista (osa tuotteista ekologisia vaihtoehtoja) ja palvella myymälään saapuvia asiakkaita.

Hyllytystyö tapahtuu myymälän aukioloaikana, jolloin myymälässä asioi erilaisia asiakkaita. Ammattitaitoinen Prisman myyjä hyödyntää työssään esim. Prisma.fi -sivustoa sekä S-mobiilisovellusta. Myyjä osaa hoitaa tarvittaessa reklamaation palvelutilanteessa.   

Arviointiperusteet

  • Hyllyesillepanon rakentaminen   
  • Myyvän esillepanon suunnittelu/rakentaminen 
  • Työprosessin mukainen työskentely 
  • Ergonomia (Työhyvinvointi ja työturvallisuus) 
  • Palvelutilanteiden hoitaminen 
  • Sähköisten sovellusten käyttö palvelussa 
  • Reklamaation tai tuotteen vaihto-/palautustilanteen käsittely  
  • Kestävä kehitys  
  • Kielitaidon hallinta   

Moduuli 2/Asiakkaiden kontaktointi, Hope – yhdessä ja yhteisesti ry, kilpailupaikka Prisma Rovaniemi 

Aikataulu ja pisteet

Käytettävä aika:60 min (sis. palautteen)
Pisteet:13 p

Tehtävä on paritehtävä. Kilpailijat sopivat keskenään tehtävän suorittamisesta ja mahdollisesta työnjaosta.

Kilpailijoiden tehtävänä on kontaktoida potentiaalisia uusia vapaaehtoistyöntekijöitä tutustumaan Hope ry:n toimintaan Prisman aulatiloissa olevalle standille. 

Tehtävän suoritusajan päätyttyä kilpailijat saavat tuomarilta itsearviointitehtävän, johon vastaamiseen kilpailijalla on aikaa 5 minuuttia.   

Arviointiperusteet

  • Yhteistyö työtoverien kanssa   
  • Asiakkaiden tunnistaminen ja kontaktointi   
  • Yrittäjyys   
  • Palvelutilanteiden hoitaminen   

Moduuli 3/Würth, B to B, henkilösuojaimien myynti yritysasiakkaalle, Santasport  

Aikataulu ja pisteet

Käytettävä aika:20 min + palaute
Pisteet:22 p

Kilpailutehtävä on yksilötehtävä. Kilpailija toimii Würthin teknisenä myyjänä ja myy yritysasiakkaalle Würthin tuotevalikoimaan kuuluvia henkilösuojaimia.

Myyjä on ottanut asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla ja sopinut tapaamisesta. Myyjä ja asiakas eivät ole aiemmin tavanneet, mutta asiakas tuntee ennalta myyjäyrityksen. Asiakas on autokorjaamon korjaamopäällikkö. Autokorjaamossa on viisi työntekijää. 

Kilpailijan pitää esiintyä toimeksiantajan yrityskuvan mukaisesti hyödyntäen toimeksiantajan esittelymateriaalia ja wurthshop:ia myyntityössään. Kilpailija saa esiteltävät tuotteet sisältävän laukun kilpailupaikalla.  

Arviointiperusteet

  • Myyntitilanteeseen valmistautuminen  
  • Asiakkaan kohtaaminen 
  • Tarvekartoitus  
  • Tuote-esittely ja demoaminen  
  • Vastaväitteiden käsittely  
  • Lisämyynti  
  • Hinnoittelu 
  • Kaupan päättäminen (kertaus) 
  • Vuorovaikutus ja viestintä  

Moduuli 4/S-mobiili -sovelluksen – myyntipuhe ja kehitysidean esittely (sisältää ennakkotehtävän), kilpailupaikka Santasport 

Aikataulu ja pisteet

Käytettävä aika:30 min (sis. palautteen)
Pisteet:20 p

Kilpailutehtävä on yksilötehtävä. Ennakkotehtävänä kilpailija valmistelee S-mobiili -sovelluksesta myyntipitchauksen, joka sisältää kehitysidean. Aikaa esitykseen on varattu noin 5 minuuttia. 

Tämän jälkeen tuomarit haastattelevat kilpailijaa liittyen hänen myyntipitchauksessa esittelemäänsä S-mobiilin kehitysideaan. Keskustelulle on varattu aikaa noin 10 minuuttia.   

Tehtävässä kilpailijalla on käytettävissään tietokone, jonka näyttö heijastetaan suuremmalle näytölle tuomareille nähtäväksi. 

Arviointiperusteet

  • Tuotteen esittely   
  • Palvelutuotteen myyminen (OEH)   
  • Kehitysidean esittely (eteenpäin vieminen)   
  • Vuorovaikutus ja viestintä   
  • Innovatiivisuus, yrittäjyys    

Moduuli 5/Rainmaker Contact Oy, myyntipuheen valmistelu ja puhelinmyynti, 1 h + 15min, Santasport  

Aikataulu ja pisteet

Käytettävä aika:myyntipuheen laatiminen 1 h
puhelinmyynti 15 min
Pisteet:20 p

Kilpailutehtävä on yksilötehtävä. Tehtävänä on myydä Helsingin Sanomien tuotteita puhelimitse.

Kilpailija kirjoittaa aluksi itselleen myyntipuheen, jota hän hyödyntää soittaessaan asiakaspuhelun. Jokainen puhelu päättyy tilaukseen, jolloin kisasuorituksessa voidaan tarkastella koko myyntiprosessia.

Myyntitilanteet tallennetaan ja tuomaristo tekee arvioinnin tallenteen pohjalta.  

Arviointiperusteet

  • Myyntitilanteeseen valmistautuminen  
  • Asiakkaan profilointi  
  • Asiakkaan kuuntelu  
  • Tuote-esittely, myynti   
  • Vastaväitteiden käsittely  
  • Kaupan päättäminen  
  • Vuorovaikutus ja viestintä 

Tehtäväpankki Tehtäväpankki

Voit harjoitella ennakkoon vanhoilla finaalitehtävillä, joita löydät Skills Finland ry:n tehtäväpankista.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.