208 Pelituotanto / Semifinaali

Aika

Keskiviikko 3.2.2021 

Kilpailupaikat

Semifinaalit toteutetaan kilpailijoiden omissa oppilaitoksissa.

Semifinaalikoordinaattori

Mika Ekoluoma, Koulutuskeskus Brahe 

mika.ekoluoma@brahe.fi

040 059 7293 

Kilpailutehtävät

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt 

Joukkue suunnittelee ja toteuttaa kilpailun aikana digitaalisen pelin konseptisuunnitelman ja pelattavan prototyypin tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet ja käyttäjäkokemus. Pelituotanto on monialainen laji joka vaatii kilpailujoukkueelta osaamista mm. pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, peligrafiikan tekemisessä.

Kilpailu on parikilpailu.

Esimerkkitehtävä

Design a platform type educational game concept for 7 to 10 year old children. Try to include educational elements in your game concept and make the design visually suitable for the target group. Bring something new to the genre and feel free to experiment with visual styles and game play.

Create materials for your game concept presentation and save all the files to the designated folder.

Your presentation materials should include original concept art and playable prototype that demonstrates the key game mechanics. Build a PowerPoint or a Keynote presentation that is understandable without the verbal presentation. Presentation should include at least game concept, key features, unique selling point and target audience.

  • Your playable prototype should be a windows standalone build.
  • If you use Unity standard assets, you have to mention these in your documention. Some of the graphics must be self-made.
  • Internet access is restricted and cellphones are banned during the competition.
  • Using Unity (game engine) documentation and unity standard assets are allowed.

Lajin aikataulu

Kilpailuaika

3.2.2021
Klo 8.30 – 17.30

Kilpailutehtävään on käytettävissä kahdeksan tuntia sisältäen tehtävänannon.
Kilpailijoille järjestetään lounastauko.

Aikataulu

8.30 ilmoittautuminen
8.45 aamukahvit ja yleinen ohjeistus kilpailijoille
9.00 – 11.30 kilpailuaika
11.30 – 12.00 lounas
11.30 – 17.30 kilpailuaika

Materiaalit ja laitteet

Windows/Mac -ympäristö, piirtonäytöt/piirtopöydät, Unity,Unreal engine, Adobe creative cloud (Photoshop, Premiere, Animate, After effects, Illustrator, Fuse), Blender, 3Ds MAX 2019, MAYA, Visual Studio, Makehuman, Zbrush, DoTween, Substance Painter, Tiled mapeditor, Piskel, Microsoft office. 

Käytännön ohjeet

Kilpailija voi tuoda mukanaan tyhjät muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Moduuli 1/Esituotanto

Aikataulu

Käytettävä aika:1 h
Pisteet:25 p

Arviointiperusteet

  • Projektin- ja tiedostonhallinta, Work organization and management 10 p 
  • Konseptointi, Concept Art 15 p 
Work organization and management10
  Setting up and maintaining organised file management and folder structures.
– File structure is existingobjective1
– Clarity of the file structuresubjective1
  Use of terminology.
– Use of terminology helps to define and sell the conceptsubjective1
  Saving back up files.
– Back up files existobjective1
– Adequacy of the back up strategysubjective1
  Time management.
– Some kind of task list existsobjective1
– Adequacy of the time management strategysubjective1
  Entrepreneurial way of working.subjective1
  Ergonomy and safe working practices.subjective1
  Implementation of sustainable development.subjective1
Concept Art15
  Concept art is suitable for the game consept and the target group.subjective3
  Concept art is informative and portrays a good silhouette of objects and characters.subjective3
  Shape, mood, mass, and movement has been well expressed.subjective3
  Values of grayscale have been used to draw attention to important aspects of the asset.subjective3
  Basic understanding of colour theory can be seen in the coloring work.subjective3

Moduuli 2/Tuotanto

Aikataulu

Käytettävä aika:6 h
Pisteet:65 p

Arviointiperusteet

  • Prototyypin rakentaminen, The build of the prototype 9 p 
  • Prototyypin pelattavuus, Playability of the prototype 9 p 
  • Pelin käytettävyys, Game usability 6 p 
  • Työnjäljen laatu, Professional quality of the code and assets 11 p 
  • Pelisuunnittelu, Game design 30 p 
The build of the prototype35
– The prototype build is playable and runs on pc.objective6
– Essential features of the game design have been implemented in the prototype.subjective3
Playability of the prototype
– Goals of the game are clear and present in the prototype.subjective3
– Challenge, strategy and pace are in balance.subjective3
– Game items should be discrete and visually distinctivesubjective3
Game usability
– The game gives feedback on the players actions.subjective1
– Screen layout is efficient and visually pleasing and camera works fluentlysubjective2
– Game controls work and make the game feel immersive.subjective3
Professional quality of the code and assets
– Proper use of comments in source code.subjective1
Proper and consistent naming of scripts, methods and variablessubjective1
– Source code is well organized.subjective1
– File sizes and texture sizes are reasonable.subjective1
The game engine console window does not show any errors.objective2
The complexity and efficiency of the code.subjective5
Game design30
How well the platform and Genre matches the task assignmentsubjectivemax 3.0
Feature list doneobjective0.5
Quality of feature listsubjectivemax 3.0
Pitch writtenobjective0.5
Clarity of the pitchsubjectivemax 3.0
Mechanics explainedobjective0.5
Design of mechanicssubjectivemax 3.0
Goal and Objective explainedobjective0.5
Appeal and immersiveness of the objectivesubjectivemax 3.0
Challenge explainedobjective0.5
Suitability of the challengesubjectivemax 3.0
Storyline Synopsis existsobjective0.5
Compelling Storysubjectivemax 3.0
Visual Style explainedobjective0.5
Suitability of the visual stylesubjectivemax 3.0
1st level mockup describedobjective0.5
Look and functions of the mockup support the game designsubjectivemax 2.0

Moduuli 3/Esittely

Aikataulu

Käytettävä aika:1 h
Pisteet:10 p

Arviointiperusteet

  • Esittelymateriaali, Pitch Deck 10 p  
Pitch deck10
  Clarity of the pitch deck materials (Folder structure, file naming, file formats)subjective5
  PowerPoint -presentation (or keynote) + game buildsubjective5

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Lapin koulutuskeskus Redun logo. Linkki Redun verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Lappian logo. Linkki Lappian verkkosivuille.
  • Koulutuskeskus Jedun logo. Linkki Jedun verkkosivuille.
  • Oulun Palvelualan Opiston logo. Linkki OPAO:n verkkosivuille.
  • Ammattiopisto Luovin logo. Linkki Luovin verkkosivuille.
  • Suomen Diakoniaopiston logo. Linkki Suomen Diakoniaopiston verkkosivuille.
  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.